środa, 23 listopada 2016

Sałatki ziemniaczane

Na wstępie kilka rad praktycznych na temat ziemniaków. Cenione są za walory odżywcze, jak i za możliwość różnorodnego wykorzystania. Mają opinie potrawy tuczącej, ale tak naprawdę w 100 g ziemniaka jest zaledwie 70-85 kalorii. Zwierają dużo węglowodanów w postaci skrobi. Białko w nich zawarte należy do najbardziej wartościowych białek roślinnych. Po za tym zawierają: potas, fosfor, magnez, wapń, żelazo, mangan, miedź, cynk, ołów, jod oraz witaminę C. Ziemniaki posiadają również właściwości odkwaszające. Podczas długiego gotowania te cenne wartości odżywcze są wypłukiwane, dlatego zaleca się zalewać ziemniaki gorącą wodą, a jeszcze lepiej gotować w skórce i na parze.
Pamiętajmy, że pod wpływem światła w ziemniakach zwiększa się ilość  szkodliwej solaniny. Objawia się zielonym zabarwieniem. Może powodować bóle głowy, wymioty oraz biegunkę. Wiosną, kiedy kiełkują, obieramy je grubo i gotujemy w większej ilości wody.
Smak gotowanych ziemniaków poprawi dodanie soli, listka laurowego, 1-2 ząbków czosnku, pół cebuli, łyżeczki kminku oraz suszonego kopru.
A oto moje propozycje na  sałatki ziemniaczane 👇

Z kiełbasą żywiecką



Składniki:

-5 ugotowanych młodych ziemniaków ( małych )
-5 plasterków kiełbasy żywieckiej
-2 ogórki konserwowe
-posiekany szczypiorek
-pół łyżeczki granulowanego czosnku
Ziemniaki i ogórki  kroimy w drobną kostkę, kiełbasę w drobne paseczki. Mieszamy ze szczypiorkiem i granulowanym czosnkiem. Skrapiamy delikatnie wszystko zalewą z ogórków i olejem. Smacznego:)

Ze śledziem

Składniki:
-5 ugotowanych młodych ziemniaków ( małych )
-3 marynowane filety śledziowe w oleju
-dwie łyżki groszku konserwowego
-dwa ugotowane jajka na twardo
Ziemniaki i śledzia kroimy w kostkę, dodajemy posiekane jajko, wsypujemy groszek i ewentualnie dodajemy cebulę z zalewy śledziowej. Mieszamy i gotowe :)