Szukaj na tym blogu

środa, 27 kwietnia 2016

Zupa z serwatki

Dzisiaj zaprezentuje Wam przepis na niecodzienną zupę -  zupę z serwatki. Przepis ze starego zeszytu mojej mamy.

Naturalna serwatka jest dziś towarem deficytowym. Znakomicie wpływa na trawienie, wzbogaca florę bakteryjną w układzie pokarmowym i jest lekkostrawna.  O zawartości witamin i minerałów pisać nie muszę, bo internet jest kopalnią wiedzy na ten temat.  W dzieciństwie poznałam smak serwatki, ale wtedy jej nie doceniałam. Dziś nie dałam rady powielić oryginalnego  przepisu mojej mamy, właśnie ze względu na brak serwatki. Ale jak to ja J zmodyfikowałam przepis. Zamiast serwatki użyłam w równych proporcjach kefiru, jogurtu naturalnego i śmietany.

Wszystko razem dokładnie wymieszałam, żeby uzyskać aksamitną konsystencję. Nie użyłam mąki do zagęszczania.
Pamiętajcie, aby przed wlaniem do gorącej zupy zmiksowany nabiał miał temperaturę pokojową i najlepiej zahartować go odrobiną gorącego wywaru, wlewać do zupy powoli cały czas mieszając. Będziemy mieć pewność, że się nie zważy. Chociaż smaku to nie zmienia, ale lepiej wygląda J
Jeżeli chodzi o kefir i jogurt to szukajcie takich bez dodatku mleka w proszku.
Do podsmażania warzyw, zamiast margaryny, użyłam oleju, a do duszenia dołożyłam łyżkę masła.
Idealnym wykończeniem jest dodać posiekanego koperku. Ja miałam pod ręką zieloną pietruszkę i też wyszło smacznie. Zachęcam Was jednak do wypróbowania oryginalnego przepisu. Napiszcie jak smakowała zupa, a ja w najbliższym czasie  poszukam tego deficytowego towaru w postaci naturalnej serwatki i również zastosuje się do oryginału. Smacznego J

Zupa z serwatki



Składniki:
-30 dag jarzyn mieszanych ( marchew, pietruszka, seler, cebula )
-10 dag ziemniaków pokrajanych w kostkę
-1/2 l wody
-1/2 l serwatki
-szklanka kwaśnej śmietany
-1 łyżka mąki
-1 łyżka margaryny
-sól do smaku
 Cebulę pokroić w drobną kostkę, jarzyny zetrzeć na tarce, przełożyć wszystko do rondla, dodać tłuszcz, przesmażyć, podlać wodą, przykryć pokrywką i gotować do miękkości.  Osobno ugotować ziemniaki, do nich dodać jarzyny, razem zagotować, wtedy dodać serwatkę, podprawić śmietaną. Do smaku przyprawić solą.

2 komentarze:

  1. serwatkę można łatwo uzyskać,mleko doprowadzić do wrzenia,ale nie zagotować,na 3 l.mleka wlać sok z 4-5 cytryn,delikatnie mieszając patrzyć aż serwatka będzie przeźroczysta !

    OdpowiedzUsuń