Szukaj na tym blogu

wtorek, 8 marca 2016

Kapuśniak ze słodkiej kapusty z pomidorami



W starym zeszycie mojej mamy, który  pamięta lata głębokiej komuny, znalazłam przepis na kapuśniak.
W tamtych czasach słonina była podstawą maszczenia praktycznie wszystkiego. W tej zupie również występuje. Przyznaję, że ja akurat słoniny w kuchni nie używam, ale chcąc uzyskać smak zupy sprzed lat nie miałam wyjścia. Ugotowałam. Niestety zdecydowanie wolałabym zastąpić słoninę np. boczkiem lub kiełbasą podlaską.
A jeżeli ktoś jest w posiadaniu swojskiej kiełbaski pachnącej czosnkiem i pieprzem to wystarczy tylko pół laseczki i smak kapuśniaku jest zupełnie inny. Jednak w tamtych czasach był to towar luksusowy wystany w długich kolejkach. Dodałam również ziół: ziele angielskie, liść laurowy, majeranek, kminek, których w przepisie nie ma i dokwasiłam octem jabłkowym, żeby zrównoważyć słodki smak kapusty. Jeżeli chcecie poczuć smak tamtych lat zapraszam do gotowania.


Składniki:
 -½ kg kapusty włoskiej lub cukrowej
 -1 cebula
 -2 łyżki pasty pomidorowej
 -5 dkg słoniny świeżej
 -2 ziemniaki
 -sól ,pieprz
 -cukier
 -2 łyżki posiekanej pietruszki i szczypiorku
 -2 ząbki czosnku
Kapustę poszatkować - zalać wrzątkiem dodać ziemniaki pokrojone w drobną kostkę, gotować kilka minut bez przykrycia na dużym ogniu. Następnie posolić, przykryć pokrywką i gotować do miękkości.
Słoninę pokroić w kostkę stopić na wolnym ogniu, dodać pokrojoną w kostkę cebulę i czosnek. Zrumienić i dodać do zupy. Dodać pastę pomidorową lub świeże pomidory sparzone, obrane ze skórki i drobno posiekane. Gotową zupę doprawić solą, pieprzem, cukrem i zieleniną.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz